Blast(s) from the past – PC strategije i RPG-ovi koji se vraćaju
Ako pripadate ne baš malom kontingentu ljudi koji su između kasnih dvadesetih i srednjih četrdesetih, postoji nekoliko gaming naslova, ili bolje rečeno ikona koji, kad ih vam nabroje zasigurno potjeraju suzu niz obraz. Iako na PC tržištu FPS-ovi imaju golem udio i zasigurno i veliku emocionalnu vrijednost, mi ćemo se danas zadržati na druga dva velika žanra koja su i danas među dominantnima, a prije desetak ili dvadesetak godina su uz spomenuti i avanture bili potpuni vladari PC-a – strategije. I, još više, RPG igre.
U posljednjih nekoliko godina došlo je do svojevrsnog revivala igara koje su bile dominantne na prijelomu tisućljeća. Iako se činilo da bi za poneke to mogla biti i slijepa ulica (primjeri ne baš najboljih rezultata su Tirannya i Pillars of Eternity 2), čini se da bi možda baš 2021. godina mogla dati odgovor na pitanje koje se nama starijim gamerima vjerojatno uvijek vrzmalo po glavi: Jesu li neki nama dragi serijski naslovi prekinuti jer za njih više nije bilo“mjesta“ na tržištu ili je njihov nestanak bio rezultat promašenih poslovnih odluka? Ili, kako bi u Dalmaciji rekli: Ima li još uja u svići?
Iako svako malo imamo naslove koji pokušavaju revitalizirati (ili barem parazitirati) na nekom starom podžanru (sjetimo se Legends of Grimrock i Might and Magic Legacy igara) s upitnom privlačnošću u (koliko-toliko) novije vrijeme, pa i brojne remastere igara (Heros 3, Baldurs Gate 1 i 2) koji su za svaku pohvalu, to nije nešto što dugoročno može oživjeti dio tržišta. Možemo također i maštati – što bi bilo kad bi bilo: Zašto nije dovršen LOTR: White Council, ili originalni Baldurs Gate i Fallout 3? Zašto Dungeon Keeper nije dobio treći nastavak? Što bi bilo da su CnC Generals bili bolji, ili Heroes 4, pa zatim i šest i sedam? No, to nas ne dovodi nigdje – osim u polje grčevitih i često otrovnih svađa i rasprava kako među gamerima, tako još više na relaciji gameri – publisheri.
Malo po malo, moj me tijek misli dovodi do Larian Studiosa i njihovog Divinity serijala. Zašto baš njih? U vrijeme kada su RPG svijetom harali izometrični RPG-ovi, bilo je onih koji su bili više taktički, a bilo je jako puno onih koji su kopirali model super-uspješnog Diabla. Jedan takav bio je i Divine Divinity od Lariana. Njega nasljeđuje u doba sve većeg utjecaja 3D efekata, istima bogati Beyond Divinity. U vrijeme kada dominira The Elder Scrolls, 3D RPG iz prvog lica izlazi Larianov Divinity 2 Dragon Knight saga. U istom ste mogli biti i čovjek i zmaj, a treća dimenzija i Gamebryo engine iskorišteni su maksimalno. U vrijeme kada sve više dominiraju online RPG igre, a često i one iz prvog i trećeg lica Larian izbacuje izometrični nastavak svojeg serijala Divinity: Original Sin i to sa turn based borbom!! Lovorike koje su pokupile ta igra i njezin nastavak Divinity: Original Sin 2 dovode nas do prve i vjerojatno najpoznatije igre od nekoliko koje ćemo danas spominjati. Naravno, riječ je o Baldur’s Gate 3.
BALDUR’S GATE 3
Pred malo manje od dva desetljeća, u razvoju je bio Baldur’s gate 3: Black Hound, nastavak superuspješnih Baldur’s Gate i Baldur’s Gate 2: Shadows of Amn. Već dobrano završenu igru odbacio je tadašnji izdavač Interplay, a projekt je nakratko u vidu moda za Neverwinter Nights 2 pokušao oživiti jedan od developera, ali je odustao nakon nekoliko mjeseci. Beamdog nam je prije nekoliko godina donio remasterirane verzije dvaju klasika, pa se sve više počelo pričati o trećem nastavku. No, njega je dobio Larian. Prve dvije igre bile su napravljene prema drugoj ediciji DnD pravila, a nova će biti prema petoj. Kontroverzna četvrta pravila značajno su izmijenila setting, a jedna od promjena je ta da u novom svijetu Forgotten Realmsa grad Baldur’s Gate je najveća od svih metropola (po meni malo jeftin potez, no dobro). Treća će se igra ponovno odvijati u istoimenom gradu. Igra ima svoju Early Access verziju, no mnogi ipak čekaju punu verziju kako bi dobili potpuni doživljaj. Novost je turn based borba, a neki govore da sama igra nalikuje jako na Divinity: Original Sin 2 (što ne mora nužno biti toliko loše). Bilo kako bilo, do kraja godine znat ćemo gdje smo i na čemu smo, odnosno da li igra koja je revitalizirala fantasy RPG-ove, može u svojoj trećoj inkarnaciji u neku ruku ponoviti efekt.
SOLASTA: CROWN OF THE MAGISTER
Ostajemo pri Dungeons and Dragons pravilima. Pravilima? Da. Ista se, naime, u smanjenom obliku mogu licencirati i onima koji nisu platili punu licencu. Tako je nastala, odnosno nastaje Solasta. Solasta je smještena u istoimeni novi svijet, rađen pak po Dunegeons and Dragons pravilima. U prijevodu, to znači da ćete imati npr. paladina sa većinom istih sposobnosti i talenata kao i u npr. Baldurs Gate 3, ali da će se lokacije i zemlje zvati drukčije. Zašto nam je Solasta tako zanimljiva? Pa osim spomenutog, i ona je turn based igra, a Unity engine na njoj izgleda ispolirano do kraja. Game developeri tvrde da su HC obožavatelji Dunegeons and Dragons tablet top igara. Uz to tvrde da će obilato koristiti sve dimenzije i elemente u igri da bude što interaktivnija. Nije vam dovoljno? A činjenica da su svi razgovori s voice actom? Grafički igra izgleda jednostavno lijepo. Razvija ju studio Tactical Adventures iz Francuske. Early access verzija imala je vrlo pozitivan primitak kod fanova. A 27.05. ove godine nam ostaje za vidjeti kako će sve to izgledati u finalnoj verziji. Inače, šuška se o još jednoj RPG (i nekoliko drugih koncepata) Dungeons and Dragons igri u izradi Hidden Path Ent, a kad smo još jednom spomenuli ovaj setting, vrijeme je i da spomenemo Pathfinder.
PATHFINDER: WRATH OF THE RIGHTEOUS
Kada nemate originalnih ideja, a želite brzo osmisliti nešto novo, čest je recept u svoju priču/svijet/igre… ubaciti neki katastrofalni događaj koji često sve resetira. To rijetko kad ispadne dobro. Nakon kontroverznih, ali vrlo uspješnih i detaljnih trećih Dungeons and Dragons pravila, za background četvrtoga izmišljen je takav nekakav događaj. Sve je u igri simplificirano (čitaj: poglupljeno) i unatoč solidnoj prodaji ostavilo gorak okus u ustima fanova. Tako je nastao Pathfinder, zapravo prepakirana 3. Dunegeons and Dragons pravila stavljena u novi svijet te nešto proširena. Uskoro su nam došle prve licence za kompjutorske igre (Obsidian još nije iskoristio svoju!). Nakon nekog vremena izašla je i prva RPG igra Pathfinder: Kingmaker za koju je isto vrijedila nesretna potreba da se pošto poto bude drukčiji, pa smo dobili dvije igre u jednom (RPG i empire building sim), a nijedna nije valjala. Igri su nedostajali pravi gradovi, lokacije i questovi su bili repetitivni, a priča klišeizirana uz veliki oslonac na vaše pratitelje koji su bili frustrirajuće loši i često beskorisni (a bilo ih je i relativno malo). Iako ste iste mogli zamijeniti vlastitim likovima, nažalost ste često MORALI vući sa sobom pojedine NPC pratitelje, čak i u glavnom questu. Igra je imala i solidan broj bugova. Razvio ju je ruski Owlcat games, pa je nažalost bilo i problema s prijevodom na engleski jezik. Zašto spominjemo onda Pathfinder: Wrath of the Righteous? Pa zato što je i Kingmaker imao dobrih strana, a Pathfinder je ruku na srce puno bolji ruleset nego nove edicije Dungeons and Dragonsa. Kažu da se prvi mačići u vodu bacaju, a nama se ostaje nadati da će nastavak prije-spomenute real-time with pause igre biti bolji, što ćemo saznati 02.09. 2021. godine.
ALALOTH: CHAMPIONS OF THE FOUR KINGDOMS
Na kartu povratka u dobra stara vremena igra i još jedna igra nepotrebno dugog imena Alaloth: Champions of he four kingdoms. Izrađuje ju poljski All in! Games koji tvrdi da ima iskustva u radu na i sa brojnim prestižnim naslovima i studijima. Radi se o real time RPG-u starinskog „štiha“ sa izometričnom perspektivom. Igra bi trebala izaći „tokom 2021.“. U trailerima možemo vidjeti značajnu količinu borbi i razgovora, te solidno dizajnirane backgrounde. Koliko će sve to dobro (i ozbiljno) izgledati vjerojatno nećemo saznati prije samog izlaska igre.
DRAGON AGE 4
Prvi Dragon Age izašao je prije skoro 12 godina!! Da dobro ste pročitali, prvi Dragon Age (Origins) se znači počeo razvijati kao igra prije nego što su se najmlađi tinejđeri rodili. Ta je igra imali i onu foru s „You must gather your party before venturing forth!“. Valjda su tada mislili da je 7 godina bez Baldur’s Gate igre previše J. Svima omiljeni Electronic Arts nekoliko je puta mijenjao koncept same igre, jedanput otvoreno tvrdeći da je zamišljena igra otkazana jer nije mogla pružiti „ongoing monetization“. Novi koncept će nažalost tu opciju imati a ako ste financijski pismeni ili ćete pričekati cca godinu dana za dobiti barem donekle završenu igru po nekoj prihvatljivoj cijeni, ili će vas EA oguliti do kože. S druge strane ovo može značiti i da će igra biti golema, što i tražimo od Dragon Agea, tim više znamo li kakav je promašaj bila druga. Ono što je dobro jest da su se koncentrirali na izradu single player igre, što znači da će i priča vjerojatno biti kvalitetna. Navodno je i interface sličniji prvoj, nego nezgrapnoj trećoj igri. Igru će pogoniti Frostbite engine, a kad će izaći, još se ne zna. Svakako ju željno iščekujemo.
FANSTRATICS
Ako ikome starijem od 25 kažete da vam navede jednu igru iz djetinjstva koju je prvu igrao u multiplayeru čest odgovor će biti Heroes. Odnosno Heroes of Might and Magic. Druga (koja upravo dobiva novi neslužbeni engine), treća i peta inkarnacija bile su apsolutni hitovi. Njihov hot seat mod igre u kojem ste na jednom kompjutoru mogli igrati s više prijatelja i/ili prijateljica bio je jednostavan, funkcionalan i beskrajno zabavan. Imale su ove igre i solidan online mode, kao i vrhunsku single player kampanju i map editor… Ali… S vremenom je kvaliteta serijala opala, a nove inkarnacije igre nisu uspjele pokupiti simpatije. Štedjelo se gdje se stiglo, inovacije je bilo malo i bile su loše. Krajnji rezultati… … nikakvi. Jedan od dizajnera HOMM 3, Gregory Fulton radi na igri koja bi bila spiritualni nasljednik Heroesa. Fanstratics. Zasad je projekt u predalpha fazi. A postoji newsletter, brojni intervjui i koncepcijske slike. HOMM potekao je i iz svijeta Might and Magica, duge serije fantasy RPG-ova koji su prije nekoliko godina pokušali napraviti comeback. No osim retro filinga, nisu pogodili s puno toga. Najpoznatije izdanje ovog serijala je su 5. i 7. nastavak, a za potonjeg se već duže razvija HD remake enginea.
KINGS BOUNTY 2
Turn based igre uživaju veliku popularnost u Srednjoj i Istočnoj Europi. Posljedično, postoje takvi naslovi i tamo. Za razliku od navedenih revivala, ovaj je već dokazano uspješan. Ruski su developeri prije cca desetak godina kupili prastaru licencu na turn based strategijsku igru King’s Bounty i izbacili pravi dragulj King’s Bounty Legend. Sljedećih nekoliko godina izlazili su ekspanzije igre, pa i mobilna verzija, a sada nas napokon čeka i pravi nastavak. Ovaj je manje cartoonish i grafički djeluje zrelije. Opet je obećana hrpa raznih jedinica, a igra donosi i neke novosti. Developeri obećavaju i više realizma, taktičkih rješenja, interaktivnijih bojišta i kinematografski osjećaj pri igri (štogod to značilo). Bojišta će sada direktno reflektirati mapu, pa ćete morati paziti gdje i s kime ulazite u bitku. Priča će navodno biti intrigantnija sa mixom fantasy i realnih elemenata.
Na kraju bih spomenuo još par stvari koje nam nisu bile u fokusu. Remakeovi su očito totalno IN. Iako RTS žanr stoji bolje nego TBS, ipak ima svojih problema. Zato sada imamo stare Command and Conquer naslove u novom ruhu. Tu su i brojni dodaci i remakeovi Age of Empires 1 i 2, kao i najava četvorke, koja će zasigurno mnoge vratiti u djetinjstvo, a možda zaraziti i brojne nove igrače. Osim službenih izdanja i reizdanja, valja pratiti i neslužbene, pa tako imamo pokušaja oživljavanja originalnog Fallout 3 (Van Buren projekta), kao i HD remake jednog od rijetkih naslova DnD-a koji nisu imali službeni HD remake (enhanced edition) – Icewind Dale 2 (originalni kod je pogubljen). Grupa autora Red Chimera vrlo se ozbiljno uhvatila posla, pa se prema projektu ponašaju kao da je profesionalan remake, a u nekim segmentima možda i bolje.