Image Alt

Kuvo TV

Norland (Early Access)

INFO BOX

  • DEVELOPER: Long Juant
  • PUBLISHER: Hooded Horse
  • PLATFORME: PC
  • ŽANR: Srednjevjekovna simulacija
  • DATUM IZLASKA: 18. srpnja 2024.
  • PLATFORMA NA KOJOJ JE IGRA TESTIRANA: PC

Norland je igra koju su obožavatelji RimWorlda dugo iščekivali. S njom nema više potrebe za oslanjanjem na stotine modova, niti za beskonačnim pretraživanjem Steam Workshopa i testiranjem kompatibilnosti kako bi se stvorilo srednjevjekovno iskustvo. Izdana pod okriljem Hooded Horsea, Norland je srednjovjekovna simulacijska igra koja dijeli osnovni koncept s RimWorldom, ali istovremeno donosi jedinstvene mehanike i nudi drugačiji stil igranja. Još prije nego što je Hooded Horse preuzeo izdavaštvo i igra stekla veću popularnost, znalo se da Norland ima nešto posebno za ponuditi. Iako je još uvijek u Early Access fazi, već sada nudi obilje sadržaja i puno toga za istražiti.

Službeno je izašla u srpnju, a od tada je prošla kroz brojne nadogradnje i poboljšanja. Igra se malo pomalo, patch po patch, a roadmap koji su developeri ponudili razvija se točno onako kako su predvidjeli. Prije samo dva mjeseca, igra je još uvijek imala nerazrađene elemente, posebno u mehanikama vezanim uz tehnologiju i istraživanje, uz prisutne bugove. Balansiranje pojedinih aspekata također je trebalo popraviti, no čak i tada su temeljne mehanike bile vrlo čvrste. Danas, nakon dva mjeseca, Norland je značajno napredovao. Dodano je mnogo novog sadržaja, ali optimizacija i balansiranje nisu još na traženoj razini. Međutim, razvojni tim vrlo aktivno surađuje sa zajednicom, redovito uzima u obzir povratne informacije te izbacuje ažuriranja nekoliko puta mjesečno.

Moram priznati, upravljanje u ovoj igri pravi je kaos. Unatoč najboljim naporima igre da stvari pojednostavi pomoću izbornika i poruka koje vam pomažu da ostanete organizirani, svejedno djeluje preplavljujuće. Tehnički gledano, kontrolirate samo plemiće vašeg grada, ali također morate upravljati kmetovima, stalno istraživati nove tehnologije, prilagođavati cijene robe, baviti se trgovinom, pratiti kartu zbog vanjskih događaja i odlučivati hoćete li pomoći ili iskoristiti druga kraljevstva. U početku se sve čini kaotično dok se ne naviknete na traženi tempo. A da ne spominjemo koliko je vođenje ratova naporno, ali i zabavno…

Još jedan veliki problem je ponavljajući početak, no postoje razni scenariji koji će malo začiniti gameplay. Na primjer, spasite svoju zaručnicu, hoćete li početi sa tri muška plemića ili kao obitelj, itd. No, nez obzira u kojoj pokrajini započnete, početne postavke su gotovo uvijek iste. Iako igra nudi određenu fleksibilnost s postavljanjem i početnom veličinom kraljevstva, prilagodba likova je prilično ograničena. Teško je stvoriti lik kakvog doista zamišljate. Dodjeljivanje vještina je također mukotrpan posao — morate se fokusirati samo na nekoliko područja, a pozitivne i negativne osobine djeluju prilično dosadno. Koncept je tu, ali igri nedostaje robustan uređivač likova kojem su se vjerojatno mnogi nadali.

Igra općenito zaista pati od nedostatka opcija za prilagodbu. Nemogućnost dizajniranja vlastitih zgrada, poput postavljanja zidova, vrata i uređenja interijera, oduzima mnogo zabave koju biste očekivali. Umjesto toga, prisiljeni ste postavljati unaprijed izgrađene predloške. Zaista se nadamo da će u budućnosti dodati mogućnost prilagodbe dvoraca i tvrđava, jer je čudno što plemići žive u istim kopiranim kolibama kao i kmetovi. Isto vrijedi i za prilagodbu vašeg grba — nema dovoljno opcija u tom odjelu. Također  treba više kontrole nad upravljanjem naseljima, poput imigracije, koja uvelike može utjecati na raspoloženje građana, ali nemamo ni mogućnost protjerivanja specifičnih građana ili kultura.

S pozitivne strane, postoje dvije izuzetno zanimljive mehanike u igri: sustav znanja (ili knjiga), proročanstva, ali i tragedije. Ugodno me iznenadio jedinstveni pristup s knjigama, jer ih ne trebate samo za istraživanje tehnologije već i da bi vaši plemići prvo naučili tu tehnologiju. Ključ je u prepisivanju tih knjiga; inače riskirate da izgubite znanje, iako se ono može prenijeti na vašu djecu. Knjige također dolaze u različitim rijetkostima, od uobičajenih do rijetkih, s nekima toliko vrijednima da ćete im možda dati prioritet. Dapače, postoji dobar izbor knjiga koje će vas zadržati angažiranima do kasne faze igre.

Još jedna izvanredna značajka je sustav proročanstava i katastrofa. Počevši od srednje faze igranja, katastrofe mogu pogoditi vašu pokrajinu, u rasponu od propadanja usjeva zbog zaraza, epidemija ili napada agresivnih stvorenja poput vukodlaka. Ovi nepredvidivi događaji dodaju dubinu i izazov igranju, održavajući stvari zanimljivima. Ima dosta toga, možete i sami odrediti koliko težak početak želite imati, a isto tako želite li da vas inkvizicija napada ili ne.

Svjetska karta nudi razne mogućnosti za interakciju sa susjednim kraljevstvima. Možete odgovarati na njihove pozive u pomoć slanjem malog kontingenta trupa kako biste im pomogli u obrani od napada bandita ili suparničkih snaga. Time ćete zaraditi njihovu naklonost, čineći ih otvorenijima za trgovinske sporazume i saveze. Alternativno, možete poslati trupe da očiste logore bandita kako bi povećali vaš ugled među vašim narodom. No najvažnije, možete objaviti rat. Vaši neprijatelji spletkare protiv vas dok jačate, a vi biste trebali isto tako planirati njihovu propast. Kada susjedna kraljevstva pokažu znakove slabosti, to je savršeno vrijeme da pošaljete svoje trupe, zauzmete njihove zemlje i proširite svoj teritorij.

Sustav diplomacije je dobro osmišljen. Važnost dobre reputacije prije nego što postanete agresivni, kao i suptilna upotreba meke moći, dobro su izvedeni. Međutim, imam mješovite osjećaje o nekim interakcijama. Postoje brojni načini za interakciju s drugima, poput zajedničkog lova, razgovora ili čak zavođenja, ali te radnje mogu biti dugotrajne. Igra vas prisiljava da pažljivo upravljate lojalnošću likova, i tu crkva postaje ključna. Imajte na umu da crkva igra središnju ulogu u svemu, što ima smisla s obzirom na srednjovjekovne postavke. Čak ćete imati svog biskupa, ali to ću ostaviti vama da otkrijete.

Na kraju, Norland ima izuzetno zadovoljavajuću ranu i kasnu fazu igre, iako je srednja faza samo prolazna. U ranoj igri fokusirate se na postavljanje rasporeda, trgovinu i otkrivanje novih zgrada. Srednja faza je uglavnom usmjerena na pravilnu izgradnju vašeg kraljevstva, s naglaskom na interakcije, dok vam kasna faza omogućuje potpuno istraživanje igre i svih njezinih savršenstava i nesavršenstava. S obzirom na to da sada postoje kule s strijelcima, a strijelci su postali učinkovitiji, te da uskoro dolaze zidovi i vrata za zidove, igra ima mnogo toga za ponuditi.

Osim toga, nemojmo zaboraviti da ova igra ima i robove, cijeli sistem poljoprivrede, ubijanja, krvi, mučenja i svašta nešto. Kako bi stvorili svoju vojsku morate je trenirati, morate nabavljati oružje i što se više fokusirati da unaprijedite svoj odnos sa crkvom, ali isto tako da imate što više djece i plemića u svojoj obitelji. Norland je naslov koji vam omogućuje i gradnju gradova, upravljanja, trgovanja, ali isto tako dosta mogućnosti eksperimentiranja, samo treba još malo više vremena da se izgradi kako spada.

Općenito, ne bih rekao da je trenutna cijena igre opravdana. Zapravo, čini se malo previsokom. Igra je još uvijek puna bugova, treba dodatno poliranje i nedostaje joj sadržaja. Međutim, ako je možete kupiti s popustom ili ako ste veliki obožavatelj kolonijalnih simulacija, Norland bi mogla biti savršena igra za vas. Ovaj naslov ima puno potencijala, a s Hooded Horseom iza njega, postoji velika šansa da će se razviti u čvrsto i dorađeno iskustvo. Developeri su također spomenuli planove za dodavanje podrške za modove, što bi moglo otvoriti beskrajne mogućnosti za ovu igru.


Recenzija nastala zahvaljujući review kopiji igre ustupljenoj od strane izdavača.