Prašina u prosincu 2 (19): The Elder Scrolls IV: Oblivion
Oblivion je četvrti nastavak u Bethesdinoj poznatoj seriji The Elder Scrolls, koji je uslijedio nakon The Elder Scrolls III: Morrowinda iz 2002. godine. Igra nas je uronila u bogato osmišljen i prostran svijet Cyrodiila, političkog i kulturnog srca Tamriela, tijekom razdoblja političkih previranja i demonske invazije. Kao odabrani heroj, nama je povjerena sudbina zaustaviti otvaranja vrata Obliviona – zastrašujućeg paklenog svijeta pod kontrolom daedričkog princa Mehrunesa Dagona. Naslov je prvotno objavljen za PC i Xbox 360 20. ožujka 2006. godine, dok je na PlayStation 3 stigao 2007. Razvijen na Gamebryo Engineu, Oblivion se istaknuo kao izuzetno ambiciozan RPG otvorenog svijeta.
INFO BOX
Komercijalno, Oblivion je doživio ogroman uspjeh, prodavši više od 1,7 milijuna primjeraka unutar prvog mjeseca od izlaska. Do 2011. godine, igra je dosegnula preko 10 milijuna prodanih primjeraka na različitim platformama. Kritičari su je hvalili, što potvrđuje i impresivna prosječna ocjena od 94/100 na Metacriticu. Iako precizan broj igrača tijekom godina nije potpuno dokumentiran, igra je ostala nevjerojatno popularna zahvaljujući svojoj mogućnosti ponovnog igranja, velikoj slobodi izbora i širokim mogućnostima proširenja sadržaja, uz nekoliko DLC-eva ali i modove.
Zašto je Oblivion bio poseban?
Igra je u svoje vrijeme nudila neusporediv, živ i dinamičan otvoreni svijet. Provincija Cyrodiil bila je golema, prepuna gradova, tamnica, šuma, špilja i planina koje su igrači mogli slobodno istraživati. Korištenje Gamebryo enginea omogućilo je vrhunske vizualne efekte za 2006. godinu, uključujući raskošna okruženja, detaljne modele likova i dinamičko osvjetljenje, znatno realističnije u usporedbi s prethodnim naslovima. Jedna od najistaknutijih značajki Obliviona bio je njegov Radiant AI, zahvaljujući kojem su likovi koji se ne mogu igrati (NPC-evi) imali svoje dnevne rutine, razgovore i potrebe. NPC-evi su jeli, spavali, radili i međusobno komunicirali na dinamičan i neskriptiran način, što je Cyrodiilu davalo dojam pravog živog svijeta.
Za razliku od svog prethodnika Morrowinda, koji je sadržavao minimalnu glasovnu glumu, Oblivion je uveo potpune glasovne dijaloge za sve likove. To je značajno unaprijedilo igru, iako je ograničen broj glasovnih glumaca uzrokovao da se većina dijaloga ponavlja. Borba je bila fluidnija i orijentirana na akciju u usporedbi s Morrowindom, donoseći realističnije mačevanje u stvarnom vremenu, blokiranje, streljaštvo i vizualno dojmljivu magiju s brzim i odzivnim mehanikama.
Oblivion je također pružio nezaboravne i raznolike zadatke. Guild priče, poput onih iz Thieves Guilda i Dark Brotherhooda, isticale su se jedinstvenim narativima i ishodima koji su ovisili o igračevim odlukama. Jedna od ključnih značajki igre bilo je otvaranje Oblivion Gatesa diljem svijeta. Ta vrata vodila su u izazovne alternativne dimenzije ispunjene neprijateljima Daedre. Morali ste ulaziti u njih, suočiti se s opasnim protivnicima i zatvoriti vrata kako bi spriječili daljnju invaziju na Cyrodiil.
Usporedbe s drugim Elder Scrolls igrama
Igra | Godina izdanja | Ključne inovacije | Svijet | Stil igranja |
Morrowind | 2002. | Dubok RPG sistem, otvoreni svijet | Vvardenfell | Hardcore |
Oblivion | 2006. | Radiant AI, impresivni vizuali, glasovni dijalozi | Cyrodiil (bujan, središnji Tamriel) | Balansirani RPG |
Skyrim | 2011. | Pojednostavljene mehanike, dinamične bitke sa zmajevima | Skyrim (nordijski, snježni) | Fokusiran na akciju |
Elder Scrolls Online | 2014. | MMORPG elementi, multiplayer | Cijeli Tamriel | Live-service MMO |
INFO BOX
Bethesda je primijenio važne lekcije naučene iz Morrowinda, sve kako bi stvorio igru koja je pristupačnija i vizualno ambicioznija, s jasnim korakom naprijed u tehničkom i dizajnerskom smislu. Uz glavnu igru, Bethesda je objavio i dvije velike ekspanzije: Knights of the Nine (2006.) i Shivering Isles (2007.), koje su dodatno obogatile iskustvo igranja. Unatoč svom vremenu, Oblivion je i danas živ zahvaljujući snažnoj modding zajednici koja neprestano radi na poboljšanjima igre. Modderi su objavili razne grafičke nadogradnje, ispravke grešaka i dodatni sadržaj, kako bi igru učinili svježom i relevantnom za nove generacije igrača. Zahvaljujući svojoj kultnoj poziciji, Oblivion ostaje jedan od najsvjetlijih primjera kako RPG igre otvorenog svijeta mogu nadživjeti svoje vrijeme.
Kasnije ga je srušio i Skyrim…
Oblivion je imao (i još uvijek ima) snažan i trajan utjecaj na buduće RPG-ove otvorenog svijeta, kao što su, primjerice, Fallout 3 i Skyrim. Koga god pitate vrijedi li igrati Oblivion 18. godina nakon što je igra izašla, svi će se složiti da je ovaj naslov vrijedan svakoga sata. Zanimljivo je da su vizuali privlačni i dan danas, a uz to možete skinuti hrpu modova koji će itekako poboljšati i začiniti sami gameplay. Bilo kako bilo, Oblivion će ostati klasik kakav vjerojatno nikada više nećemo vidjeti. Iako je Skyrim prodan u 30 milijuna primjeraka u usporedbi s 10 milijuna Obliviona, ovaj četvrti nastavak ostavio je najveći dojam zbog svoje priče i zanimljivih questova.