[OSVRT]: Posjetili smo Želja Kosa, a on nam je otkrio sve vezano za Pompeii: The Legacy
Nedavno smo posjetili Željka Kosa u njegovom studiju, ili uredu, kako vam bolje odgovara, smještenom unutar Zagrepčanke, poslovnog nebodera u Zagrebu, na križanju Savske ceste i Ulice grada Vukovara. Povod je bio naš raniji intervju u kojem smo se tek dotaknuli njegovog projekta, a sada smo dobili priliku pobliže upoznati Pompeii: The Legacy, koji se već nalazi na 15 tisuća wishlistova na Steamu. Riječ je o ambicioznom city-builder naslovu smještenom u rimsko doba koji obećava sate uživanja u strategiji i gradnji, sudeći po onome što nam je Kos pokazao. Studio je to malog prostora u kojem se također razvija i igra Kaiserpunk, doslovno pored njega.
„Na ovoj igri radim solo, dok ostatak tima radi na Kaiserpunku. Njih je deset, a razlog zašto nisam uključen u taj projekt je što sam završavao Aquatico dok su oni prelazili na Unity. Tvrdoglava sam osoba i htio sam ostati u svom engineu. Tako je sve nekako krenulo“, objašnjava Kos.
Iako sam vodi glavni dio razvoja, povremeno potraži pomoć od grafičara i artista za izradu zgrada, likova i portreta. Također, konzultira se i s drugim developerima kad mu zatreba savjet. Njegov fokus ostaje na programiranju ključnih elemenata igre, od vode, prirode, krajolika, životinja, do igrivih mehanika poput gradnje zgrada, obiteljskih stabala i vojske. Pored svega toga, Kos sam izrađuje određene stvari za igru, koristi Photoshop, te vodi promociju na društvenim mrežama.
„Svaki dan si zapišem što trebam raditi. Imam jako puno toga u planu, radio sam čak i preko praznika. Ipak, moj svaki dan je failanje, uvijek imam plan, ali ga nikada ne uspijem do kraja ostvariti. Međutim, guram koliko mogu. Igra se jako dobro razvija, iako ima još puno posla. Sve teče po planu. Takav je život developera“, iskreno nam priznaje Kos.
Povijest i autentičnost igre
„Glavna referenca za igru je Caesar. Kako sam već radio na dva city-buildera, prirodno je da i od tamo uzimam određene ideje. Jednostavno ne mogu pobjeći od toga. Koristim puno svojih fotografija, najviše iz Istre i Italije, ali oslanjam se i na Google Street View. Kad god trebam nešto provjeriti, primjerice pogled na Vezuv s određene točke na brdu, Street View mi je odličan alat. Išao sam u detalje, virtualno sam obišao ostatke raznih lokaliteta kako bih proučio grmlje, drveće i druge elemente. Naravno, nije isto kao biti tamo uživo, ali kao referenca je sjajno“, objasnio nam je Kos.
Dodao je da inspiraciju crpi i iz dokumentaraca, serija i filmova: „Serije i filmovi poput Gladijatora vraćaju me u to doba i pomažu mi osjetiti atmosferu Rima. Moj cilj je da igrač kroz igru osjeti isto, da se uživi u svijet koji gradimo. Nije mi dovoljno da to bude samo city-builder. Volim igre koje imaju dubinu, osjećaj, gdje svaki dio igre možete detaljno istražiti.“
Igra će imati četiri razine društvenih slojeva kroz zgrade: robove, plebejce, patricije i senatore. Iako senatori neće biti prikazani, jer su Pompeji više služili kao provincijsko odmaralište, oni će poslužiti kao izvor prihoda. Mehanike city-buildera među ostalima uključuju rudarenje, trgovinu, uzgoj usjeva i stoke, dok zgrade imaju specifične funkcije. Primjerice, resursi kao kamenje morat će se preuzeti iz same planine ili kamenoloma, dok će sakupljači biti zaduženi za skupljanje određenih stvari.
Diplomacija i priče na mapi donijet će određenu intrigu
Mapa će sadržavati više od 20 gradova s kojima ćete moći trgovati i komunicirati. Diplomacija će uključivati sklapanje brakova, savezništva ili rješavanje sukoba: „Bit će tu intriga i drame, ali neće se ići previše duboko. Cilj je pružiti dodatnu dinamiku dok gradite svoj grad. Primjerice, ako imate nasljednika koji se mora oženiti, možete birati hoće li se to učiniti iz ljubavi ili zbog političkih interesa. Hoće li ratovati zbog toga ili će brak donijeti obiteljske koristi kroz vještine mladenke, to su odluke koje unose RPG elemente u igru“, pojasnio je Kos. RPG elementi neće značajno mijenjati osnovni gameplay, ali će utjecati na tijek igre, sve to kako bi se dodala dodatna dubina i razlog da se stalno vraćate.
Kos nam je također demonstrirao kako su izrađeni portreti za likove u igri. Koristio je 3D skenove stvarnih osoba kao referencu, koje su se zatim uređivale i prilagođavale kako bi odgovarale vremenskom razdoblju i stilu igre. Sve to učinjeno je s ciljem izbjegavanja korištenja AI tehnologije. U igri će biti ukupno 120 likova, svaki s jedinstvenom odjećom i prikazom: „Razlog tome je što su igrači još uvijek osjetljivi na AI tehnologiju, a i Steam zahtijeva da se jasno označi ako igra koristi generirani sadržaj“, rekao je Kos.
Jedan od elemenata ovog naslova koji je istaknuo je lik koji vas vodi kroz igru, govori i objašnjava osnovne mehanike. Osim toga, igra će imati i dugotrajne zadatke koji će pružiti jasne ciljeve i održavati interes igrača: „Zadaci traju jako dugo, protezat će se kroz razdoblje od tristo godina. Ideja je da uvijek imate nešto raditi, bez previše filozofije, dok vam hintovi pomažu da se snađete,“ dodaje Kos.
Spoj tehnologije i filozofije
Sustav istraživanja podijeljen je na dvije grane: Technology i Philosophy. „Moram priznati da nisam sve još razradio,“ kaže Kos. „Dok sam bio na godišnjem u Puli, sjeo sam u Areni i sat vremena promatrao što se događa unutra kako bih dobio osjećaj za rimsko doba. Filozofski dio igre mi je posebno važan, ali izazovno je pronaći ravnotežu. Na primjer, kad sam htio ubaciti stoicizam, ‘napali’ su me jer su mislili da planiram uključiti poznate filozofe. Cilj je da tehnologija i filozofija budu povezane s gradnjom, kako bi se stvorio dinamičan sustav.“
Kos nam je također pokazao kako funkcionira njegov vlastiti engine i editor, pomoću kojih izrađuje zgrade, animacije i ostale elemente igre. Pokazao je, primjerice, kako će vojnici izgledati unutar igre, kako će se kretati i na kojim lokacijama. Njegov editor omogućava sastavljanje modela, njihovo animiranje i precizno upravljanje svakim aspektom likova i okruženja.
Vulkan će biti važan dio i igre
Cijelo područje oko vulkana bit će spaljeno na početku igre, što znači da će igrači moći sakupljati resurse i predmete iz uništenih zgrada. Postojat će određeni placeholderi koji će prikazivati rekreaciju razorenog grada.
„Rijeka je nekoć bila mnogo manja i tekla je iz Vezuva, ali to nije tako prikazano u igri. Rijeka teče blizu vulkana jer to jednostavno nije moguće precizno rekreirati. Jedan čovjek iz Napulja savjetovao mi je da ne radim sve identično, nego da stvorim osjećaj autentičnosti. Igrači će čistiti područje ispred sebe i postupno se pomicati prema vrhu mape i vulkanu. U stvarnosti, taj dio nije bio dodirivan stoljećima, ali to je dio fikcije. U kasnijim fazama igre, igrači će dobiti tehnologiju iz Rima kojom će moći kopati zgrade zatrpane pepelom i prikupljati resurse.“
S vremenom, vulkan se može ponovno aktivirati. Pepeo će padati poput snijega, izbacivat će se magma, a potresi će dodatno uzdrmati grad. Ipak, grad neće biti potpuno uništen, već će igrači imati priliku prilagoditi se tim izazovima.
Obitelj, religija i društvo još su jedan dodatan aspekt
Jedan od zanimljivijih elemenata igre je generacija obitelji, koja je prikazana kroz obiteljsko stablo. Svaki član obitelji, bilo dijete ili odrasli, imat će svoje vještine. Oni će više služiti kao RPG element, gdje je korisnost obitelji ključna za napredak.
Religija će biti jednostavno prikazana, s prinošenjem životinja kao žrtve, što je bilo uobičajeno u to doba. Uz religiju, bit će dodani i sustavi higijene i medicine. Moći ćete graditi terme, vešeraje, te zapošljavati travare i “doktore”. Društveni život također će igrati važnu ulogu. Igra će sadržavati elemente zabave poput gladijatorskih borbi, arena, cirkusa i amfiteatara, pružajući igračima raznovrsne aktivnosti.
Kos nam je pokazao i kako će funkcionirati sustav dekoracije i spomenika. Spomenici neće biti samo ukrasni elementi za bodove rekreacije, već će međusobno utjecati jedan na drugoga. Na primjer, veći spomenik najbolje je povezati s fontanama, dok manji spomenici u blizini mogu dobiti ograničene bonuse. Spomenici će dolaziti u različitim izgledima i pružati estetsku i funkcionalnu vrijednost unutar grada.
Što možemo očekivati do kraja ove godine?
Ideja je, kako kaže Kos, dovršiti demo verziju do šestog mjeseca upravo na vrijeme Steam Next Festa. Sljedeći korak je objava gameplay trailera, koji bi trebao stići uskoro. Kos je natuknuo mogućnost suradnje s izdavačem, spomenuo je i neka veća imena, no o tome zasad nećemo otkriti previše jer ništa još nije službeno dogovoreno. Ono što je potvrdio jest da je cilj objaviti igru ove godine, no hoće li se taj plan ostvariti, ostaje za vidjeti.