Image Alt

Kuvo TV

[GG KOMENTAR]: Što se događa unutar Xboxa?

Ovog tjedna iznenađujuća vijest stigla je od Microsofta, koji je donio odluku o restrukturiranju ZeniMax studija. U okviru toga, zatvoreni su Tango Gameworks, tvorci Hi-Fi Rusha, Arkane Austin koji je radio na Redfallu te Alpha Dog Studios koji je razvijao Mighty Doom. Nadalje, Roundhouse Studios će također zatvoriti svoja vrata, dok će ZeniMax Online Studios biti integriran u Microsoftov tim.

Ovo je već četvrti krug otpuštanja u Microsoftu u proteklih godinu i pol, razdoblju koje je zapravo bilo najprofitabilnije u povijesti tvrtke.

Prosječni tromjesečni profit Microsofta od drugog tromjesečja 2023. iznosio je 20,2 milijardi dolara, što je razdoblje završeno 31. prosinca 2023. godine. Podsjetimo, u siječnju 2023. uslijedilo je otpuštanje 10.000 ljudi, a dodatnih 1.900 zaposlenika gaming odjela otpušteno je u siječnju 2024., te su se ovog tjedna dogodila nova zatvaranja i otpuštanja. Prosječni tromjesečni profit Microsofta za 11 kvartala prije toga iznosio je 15,8 milijardi dolara. To razdoblje obuhvaća vrijeme prije početka pandemije, kada je tvrtka procvjetala.

S obzirom na sve što smo naveli, očekuje se da tvrtka ponovno investira taj novac u svoje poslovanje kako bi ga dodatno unaprijedila, zar ne?

U posljednjem završenom tromjesečju, Microsoft je vratio 8,4 milijardi dolara dioničarima kroz otkup dionica i isplatu dividendi. Umjesto ulaganja u stvari ili zadržavanja uspješnih i produktivnih studija, odlučili su se za ovaj potez kako bi povećali vrijednost dionica. Još jedan relevantan podatak je da je Microsoft potrošio 7,5 milijardi dolara na kupnju cijelog ZeniMaxa.

Očito se radi o potencijalnom porastu cijene dionica

U prošlomjesečnom intervjuu za Polygon, Phil Spencer je istaknuo da ga najviše zabrinjava nedostatak rasta u industriji: „Kada se predviđa da će industrija imati manji obujam igrača i prihoda sljedeće godine, mnoge javne kompanije unutar nje moraju demonstrirati rast svojim investitorima. U takvim situacijama, fokus se okreće smanjenju troškova kako bi se održao prihod, što postaje ključno kada rast stane.“

Bio je to iskreni komentar Spencera, no to nije bio način na koji su interni rukovoditelji Xboxa prenijeli vijest o rezovima koji su se dogodili ovaj tjedan.

U e-poruci osoblju Xboxa (koju je kasnije objavio IGN), voditelj Xbox Game Studiosa Matt Booty rekao je sljedeće: „Ove promjene temeljene su na davanju prioriteta naslovima visokog utjecaja i daljnjem ulaganju u Bethesdin portfelj hit igara i voljenih svjetova koje ste njegovali desetljećima. Proširenje ovih franšiza i ulaganje u stvaranje novih zahtijeva od nas da pažljivo pregledamo sve aspekte poslovanja kako bismo identificirali prilike koje su najbolje pozicionirane za uspjeh.”

Malo tko želi suočiti se s činjenicom da bi njihovi poslodavci, bez oklijevanja, stavili na kocku cijelu njihovu profesionalnu egzistenciju radi potencijalnog porasta cijene dionica. No, ako ih možete uvjeriti da je ovaj potez u njihovu korist jednako kao i za dioničare?

Kao da su htjeli reći: „Ovo su izazovna vremena, stoga biste trebali biti zahvalni što ste zaposleni. No, istovremeno, imate priliku da projekt kojem ste dodijeljeni dobije potrebne resurse i osoblje kako bi postao izuzetan, nešto što će privući pažnju industrije i zadobiti pohvale kritičara. Zamislite, nešto poput Hi-Fi Rusha!”

Nedostatak osoblja, a sve se više kupuje

Hi-Fi Rush je za nas i naše igrače bio pravi uspjeh u svim ključnim metrikama i očekivanjima. Ne možemo biti sretniji s onim što je tim iz Tango Gameworksa postigao s ovim iznenađujućim izdanjem“, izjavio je potpredsjednik za marketing Xbox igara Aaron Greenberg u travnju prošle godine na X-u.

Na sastanku osoblja Xboxa u srijedu o kojem je izvijestio Bloomberg, Booty je također pohvalio Hi-Fi Rush i rekao da Arkane Austin nije ugašen zbog razočaravajućeg Redfalla, postavljajući pitanja o tome ima li posao programera ikakvog utjecaja na njihov nastavak zapošljavanja.

Booty je primijetio da su studiji tvrtke bili prekomjerno raspršeni, usporedio ih je s „maslacem od kikirikija na kruhu“ i da su čelnici diljem odjela osjećali nedostatak osoblja. Stoga su odlučili zatvoriti te studije kako bi oslobodili resurse za druge svrhe.

Podržavanje devet studija diljem svijeta s ograničenim središnjim timom, dok se obveze neprestano gomilaju, predstavljalo je izazov. Mislim da smo bili na rubu. Zatvaranje će olakšati posao menadžmentu, dajući im manje toga za upravljanje. Siguran sam da je to veliko olakšanje za one koji su upravo otpušteni, kao i za sve njihove preostale kolege u tvrtki, barem dok sljedeći put rukovodstvo ne odluči da je upravljanje svim tim zaposlenicima preteško“, rekao je Booty.

Ono što se da iščitati iz ovoga jeste da je vodstvo premašilo svoje sposobnosti vođenja jer je proširilo operaciju poslovanja izvan dosega njihovih upravljačkih vještina. Čak i ako su neke igre bile neuspješne, to nije imalo utjecaja na odluku o zatvaranju studija.

Druga strana priče

Prema izvještaju Bloomberga, odluka Microsofta o zatvaranju studija kao što su Arkane Austin i Tango Gameworks bila je dio tekuće inicijative za smanjenje troškova unutar tvrtke (kao što smo mogli i zaključiti). Također, zaposlenici nisu ni predvidjeli moguća zatvaranja. Na primjer, Tango Gameworks je razmatrao nastavak Hi-Fi Rusha, dok je Arkane Austin izražavao želju da izradi singleplayer igru poput Dishonoreda. Oba studija planirala su zaposliti nove talente za rad na predloženim projektima.

Osim toga, izgleda da Microsoftova velika ulaganja u Game Pass nisu postigla očekivane rezultate. Unatoč naporima tvrtke da poveća broj pretplatnika tijekom proteklih nekoliko godina, rast se za sada „zaustavio“. Matt Piscatella iz Circane izjavio je za Bloomberg da je „potrošnja na Game Pass doživjela značajan porast od kraja 2019. do početka 2021. godine, ali se od tada stabilizirala.“

Prema zasebnom izvješću The Vergea, mnogi zaposlenici Xboxa sada izražavaju zabrinutost zbog svoje budućnosti. Navodno, radnici nagađaju koji bi studio mogao biti sljedeći na redu za otkaze. The Verge također potvrđuje informacije o Game Passu iz Bloombergovog članka, navodeći da se Microsoft suočava s usporenim porastom broja pretplatnika, padom prodaje konzola i odgađanjem igara.

Izvori su za The Verge potvrdili da je ova situacija čak natjerala tvrtku da oklijeva dodati Call of Duty u Game Pass jer bi to moglo utjecati na prihode od igre. U okviru internih rasprava, Microsoft je čak razmatrao mogućnost ponovnog povećanja cijene Game Pass Ultimatea, no konačna odluka još nije donesena.

Glavni problem leži u tome što odjel Xboxa stagnira. Iako je Microsoft zabilježio rast od 51% u prihodima u spomenutom trećem kvartalu (ne uključujući Activision Blizzard) prodaja bi naime pala za 4% u odnosu na prethodnu godinu. Stoga postoji veliki pritisak na studije za razvoj igara.

Planovi Microsofta za ovu godinu uključuju objavljivanje igara kao što su Hellblade II, Avowed, Indiana Jones and the Great Circle, ekspanzije za Starfield te sljedećeg Call of Dutyja. Učinkovitost ovih naslova će imati značajan utjecaj na cijelu Xbox diviziju i očekuje se da će više first party igara tvrtke biti dostupno i na konkurentskim konzolama.

Očigledno je da se uprava Xboxa pogubila i precijenila određene aspekte. Tko će snositi odgovornost za sve ovo, ostaje za vidjeti. Tko uistinu zna što bi tim ljudima odgovaralo? Govore da usmjeravaju resurse prema većim igrama, a zatim tvrde da trebaju manje igara. Navode da cijene vaše igre, a zatim zatvaraju vaše studije. Ostvaruju rekordne prihode, ali istovremeno drastično smanjuju troškove, bez milosti. Kupuju više studija nego što mogu efikasno upravljati, a rješenje nije u tome da iskoriste novac za zapošljavanje više (ili možda boljih) menadžera, već da imaju manje studija kako bi upravljanje bilo lakše.